Koninklijke Nederlandse Vereniging Eerste Hulp Bij Ongelukken
Afdeling Haarlem Snelverband

©2009 - 2020 Gabriëlle & Erwin Venix

Zo kan je veilig EHBO verlenen tijdens de Coronacrisis

Wanneer je eerste hulp verleent, doe dit dan altijd op een manier die voor jou en het slachtoffer veilig is. Dit betekent dat je beter niet zelf eerste hulp kunt verlenen wanneer jij vermoedelijk besmet bent met COVID-19. Als je geen corona-klachten hebt, houd dan rekening met de volgende punten bij het bieden van eerste hulp.

EHBO verlenen aan mensen die waarschijnlijk niet besmet zijn met COVID-19

EHBO verlenen aan mensen die misschien of zeker COVID-19 hebben

Reanimatie tijdens COVID-19

De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) past haar advies mbt het reanimatiebeleid, regelmatig aan op basis van de situatie van het Coronavirus. Kijk voor het actuele advies op de website van het NRR: https://www.reanimatieraad.nl/coronavirus-en-reanimatie/

Reanimeren volgens de Covid-19 richtlijn betekent:

Laat in ieder geval niet meer dan twee hulpverleners bij het slachtoffer. Overige personen blijven op minimaal 1,5 meter afstand.

Wat als je niet kan helpen ?
Soms is het veiliger om geen eerste hulp te verlenen op minder dan 1,5 meter afstand. Als je tot een risicogroep behoort, of als je (vermoedelijk) corona hebt, bijvoorbeeld omdat je bent getest of klachten hebt. Gelukkig zijn er ook dan ook dingen die je kunt doen om te helpen op een veilig manier.